Dat bedrijven ruziën omdat ze bijna dezelfde handelsnaam hebben, komt vaak voor.
Met uw handelsnaam onderscheidt u uw onderneming van die van uw concurrenten. En dat is maar goed ook, want de klant moet toch uw product of dienst kopen en niet per ongeluk dat van uw concurrent? Maar wat nu als een van die concurrenten eenzelfde handelsnaam gaat voeren of een handelsnaam die wel heel erg veel lijkt op die van u? U lijdt dan schade, want die concurrent lift zomaar mee op uw succes. Kunt u hiertegen optreden?

Het antwoord is ja, u kunt daartegen optreden. Want de wet (artikel 5 van de handelsnaamwet) verbiedt een handelsnaam te voeren die eerder door een ander rechtmatig wordt gevoerd of die van diens handelsnaam slechts in geringe mate afwijkt. De wet stelt echter wel de eis dat door dat gebruik bij het publiek verwarringsgevaar is te duchten in verband met de aard van beide ondernemingen en de vestigingsplaats van beide ondernemingen.

Zo zal bakkerij Janssen in Nijmegen niet snel iets kunnen ondernemen tegen bakkerij Janssen in Groningen, omdat een bakkerij nu eenmaal (meestal) alleen plaatselijke bekendheid geniet. Anders kan het zijn als Bakkerij Janssen een landelijke keten van bakkerijen betreft, die landelijk opereert en ook in de omgeving van Groningen. Ook zal Bakkerij Janssen in Nijmegen niets kunnen ondernemen tegen Opticien Janssen in Nijmegen. Gelet op het verschil van beide ondernemingen is er immers geen verwarring bij het publiek te duchten.

De oudere handelsnaam moet wel enig onderscheidend vermogen hebben en (dus) niet te beschrijvend van aard zijn, wil de naamhouder zich tegen het gebruik door een ander kunnen verweren. Een beschrijvende handelsnaam kan echter door langdurig gebruik een lokale bekendheid genieten en daarmee zijn ingeburgerd. In dat geval kan toch worden opgetreden tegen het gebruik van een handelsnaam die daar op lijkt.

Zo werd De Graaf advocatuur eind april van 2018 gevraagd een ondernemer in Uden bij te staan. Deze ondernemer exploiteerde al meer dan veertig jaar een kledingzaak in zowel dames- als herenkleding onder de naam ’t Winkeltje in Uden. In dezelfde winkelstraat wilde een concurrent in juni van dat jaar een dameskledingzaak openen onder de naam Twinkeltje. Deze concurrent dreef onder die naam al meer dan 15 jaar twee winkels in Den Bosch en een online winkel.

Namens haar cliënt sommeerde De Graaf Advocatuur de concurrent om het gebruik van de naam Twinkeltje te staken voor haar winkel in Uden, omdat deze teveel lijkt op de handelsnaam ’t Winkeltje. Ondanks deze sommatie weigerde Twinkeltje voor haar te openen filiaal in Uden een andere naam te kiezen. De Graaf Advocatuur stapte daarom naar de kort geding rechter. Volgens De Graaf Advocatuur zorgt de vrijwel gelijke handelsnaam voor verwarring bij het publiek. Twinkeltje was het daar niet mee eens. Volgens het bedrijf uit Den Bosch verschilt de presentatie, het logo en de collectie van beide winkels en daarmee de aard. Ook richten beide bedrijven zich, volgens Twinkeltje, niet tot hetzelfde publiek.

De kort geding rechter gaf De Graaf Advocatuur echter gelijk: de handelsnamen lijken teveel op elkaar en klinken bovendien hetzelfde. Ook verkopen beide winkels trendy kleding aan jonge, moderne vrouwen en zijn deze winkels op loopafstand van elkaar gelegen. Het verwarringsgevaar was dan ook zeker te duchten. Daarbij heeft de rechter aangegeven dat het weliswaar zo is dat de handelsnaam ’t Winkeltje beschrijvend is (een dergelijke handelsnaam geeft aanzienlijk minder bescherming), door het langdurig gebruik is de handelsnaam ’t Winkeltje in Uden wel ingeburgerd. De concurrent werd daarom door de rechter gelast om de handelsnaam Twinkeltje voor haar winkel in Uden te staken en gestaakt te houden.

Heeft u vragen, aarzel dan niet om contact op te nemen met De Graaf Advocatuur 024 382 3220